10 år

Nu ska jag berätta en sak. Igår var det den 16 Januari 2009 och jag var med i tidningen tillsammans med min mamma, för den 16 Januari 1999 så hände det något speciellt.
Jo, nu ska ni få höra. Det var den dagen jag och min mor tog och packade en massa väskor och flyttade oss ner till Koh Samui i Thailand. Där min mamma hade köpt en restaurang, som hette Cafe del mar, Eller något liknande, jag kommer inte ihåg. Men då var jag iallafall 7 år gammal.
Och det var då en av dom största upplevelserna i mitt liv. Att få bo utomlands och lära sig ett nytt språk, ja det är sant. Eftersom när man är sådär liten så har man så fantastiskt lätt att lära sig språk. Och när vi for hem därifrån 6 månader senare så kunde jag prata flytande Thai. Men det är synd att åren har utplånat sådana saker. För nu kan jag på sin höjd säga hej och tack. Men man lärde sig så mycket mer. Om hur andra kulturer och liv fungerar. Hur dom gjorde och hur stor skillnade det är jämfört med hur vi gör.

Men det är därför det ska bli så kul att åka ner i sommar. Att packa väskorna och saker och flytta utomlands. Även fast detta nu bara blir 2-3 månader. Men ändå 2-3 månader borta från Sverige är inte helt fel. Jag kan bara tänka mig sista veckorna innan skolan slutar när vi i panik försöker få plats med alla tusen saker vi måste ha oss med ner. Eller några dagar efter avslutet när vi sitter på planet ner till Turkiet och Alanya. Och när vi väl kommer fram och kliver in i lägenheten. Vad man kommer växa som person under den tiden. Fantastiskt. Och nu kan jag snart inte vänta längre.

Men jag låg och tänkte på det inatt när jag skulle sova. Om hur mycket fantastiska saker jag vart med om i mitt liv. Och allt detta tack vare att min mamma alltid tagit mig med ut på olika resor överallt. Jag tror vi fick det till att jag vart utomlands nästan 15-16 gånger i ungefär 12 länder. Och så underbart mycket saker jag har sett och upplevt på den tiden. Ändå fast jag har vart ganska liten när vi åkt omkring. Men det finns ju så mycket saker som gräver sig fast i minnet ändå. Några saker jag vart med om är till exempel;
  • Jag har sovit på en kartong på golvet på Moskvas flygplats.
  • Jag har fått ett gevär upptryckt mellan ögonen på en buss i Mexico.
  • Jag har hållit i en levande bäckfisk och haft giftormar runt halsen.
  • Jag har ätit allt från sniglar till myror. Ändå fast jag inte kommer ihåg hur myrorna smakade.
Plus tusen andra saker som bara minnets bilder kan förklara. och jag skattar mig som otroligt lycklig för att få sett och uppleva alla dessa saker. Och jag tror inte jag hade varit samma människa idag om jag inte hade gjort det. Och en vacker dag ska jag försöka scanna in alla bilder vi har. Så man kan titta och njuta.

Och här är jag och min mor, dagarna innan vi flyttade till Thailand. För 10 år sedan. Nog var jag ganska liten ändå..


Kommentarer
Postat av: rebeccai

haha fyfan vad jävla söt! ;o :D

2009-01-17 @ 17:44:34
URL: http://rebeccai.blogg.se/
Postat av: elin

haha naw så söt du var ! :D

2009-01-17 @ 18:36:46
URL: http://youaremystorm.blogg.se/
Postat av: joss

haw vilka sötnosar!! :)

2009-01-17 @ 19:00:54
Postat av: linda

gullis! :)

2009-01-19 @ 21:41:27
URL: http://lindaveronica.blogg.se/
Postat av: vickani

Kommer ihåg att Charlotte hade kvar den tidningen jättelänge :)

2009-01-19 @ 22:51:22
URL: http://vickani.blogspot.com

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0